YouTube

Hoe YouTube Video’s succesvoller worden

5 Tips voor zakelijk succes met YouTube

“Als je mij wilt leren om een taart te bakken, laat mij dan eerst de taart zien en laat mij dan pas zien hoe ik hem bak.”

Wat YouTube video’s zijn hoeven we niemand meer uit te leggen. Maar dat ze ook goed voor jouw business kunnen zijn is nog niet bij iedereen bekend. En belangrijker nog, hoe doe je dat? Wij geven wat tips van de ijsberg weg.

1. De eerste 15 seconden zijn het belangrijkst

Vergeet die oninteressante introductie van jou en je hond op vakantie in Frankrijk. Wacht met vertellen wat jouw bedrijf verkoopt. En begin met het eindresultaat. Voor een zakelijke YouTube video geldt dat je de bezoeker direct moet raken. Dat je moet zorgen dat je de aandacht direct te pakken hebt. Start daarom met het meest verbluffende eindresultaat en overdonder de kijker met wat ook zij kunnen bereiken door de rest van jouw video te bekijken. De eerste 15 seconden zijn de meest belangrijke van de hele video. Zijn die niet interessant genoeg dan wordt de rest niet bekeken.

2. Twee YouTube Video sterren op één scherm 

Wat is er leuker dan twee van je favoriete YouTube Video sterren tegelijkertijd in één video te zien? Bijvoorbeeld door de een de ander te laten interviewen. Of juist samen een derde grote spreker te interviewen en zo een interessante dialoog neer te zetten. Leuk voor de kijkers maar zeker ook voor de resultaten:

  • De betrokkenheid van de kijkers neemt toe. Kijkers worden deelnemers waardoor de relatie met het bedrijf, het merk of het product toeneemt
  • De positie van de video in zowel YouTube als Google neemt toe waardoor de kans om gevonden te worden eveneens stijgt
  • Het aantal kijkers wordt snel verdubbeld doordat beide partijen hun eigen fans meebrengen
  • En dus stijgt het aantal abonnees door deze samenwerking

3. Optimaliseren: Beter vindbaar in YouTube èn in Google

YouTube is hèt videokanaal van zoekmachine gigant Google. Dat betekent dat je mag verwachten dat Google goed in de gaten houdt wat er op YouTube gebeurt. Dat YouTube een belangrijk onderdeel is van de zoekmachineresultaten. Wie een zoekvraag in Google intypt waarover in YouTube video’s beschikbaar zijn krijgt deze automatisch te zien. Maar hoe bepaalt Google nu welke video’s als eerste worden vertoond? A ha… heel eenvoudig, de algoritmen voor zoekmachine optimalisatie (SEO) zijn ook toepasbaar op YouTube. Maar het wordt pas echt interessant wanneer je je bedenkt dat je hierdoor niet alleen beter vindbaar bent in YouTube maar dat de hieraan gekoppelde website in de ‘gewone’ zoekresultaten ook zienderogen stijgen. Een echte Win/Win situatie dus.

  • Vul de ‘description’ – de omschrijving – in YouTube in
  • Plaats daarin een goede Call to Action – een uitnodiging tot actie
  • Vergeet niet om gebruik te maken van relevante Keywords
  • Plaats de URL van de betreffende website in de description
  • Vul ook de ‘keywords’ in. Maar denk eraan, keyword stuffing is niet meer van deze tijd en werkt zelfs averechts

4. Experimenteer met verschillende soorten content

Kijkers van YouTube kanalen komen eerder terug wanneer je hen keer op keer weet te verrassen. Dat kan door steeds een nieuw en boeiend onderwerp aan te snijden binnen eenzelfde concept. Maar beter nog, kijkers zijn eerder geneigd geregeld terug te komen wanneer je experimenteert met verschillende soorten content:

  • Het weggeven van een prijs maakt kijken tot het eind interessant
  • Q & A’s, de vraag en antwoordsessies trekken doorgaans veel kijkers
  • Gratis instructievideo’s zijn razend populair
  • Spannende verhalen houden de aandacht langer vast

En vergeet niet…. Hoe langer jouw YouTube video wordt bekeken, hoe meer waarde Google er aan hecht, hoe eerder hij zichtbaar wordt in Google en hoe hoger ook jouw bijbehorende website scoort in de zoekmachine resultaten.

5. YouTube Marketing Strategie voor bedrijven op YouTube

Net als bij alle overige Online Marketing activiteiten, geldt ook voor YouTube dat je als ondernemer en bedrijf het meeste uit YouTube haalt door hier een unieke Marketing Strategie voor op te stellen. Denk daarom goed na over de doelstelling, de doelgroep(en), de boodschap(pen), de Call to Actions, de interactie met andere kanalen etc. etc.

YouTube video’s beter vindbaar in YouTube en Google? Vraag ernaar