Omdat de klant centraal staat
Facebook Marketing
Dat je Facebook ook zakelijk in kunt zetten is inmiddels wel bekend maar over het HOE betsaan nog veel misverstanden. We denken al snel dat we het zelf wel kunnen omdat we Facebook immers dagelijks gebruiken voor onze privécontacten. Maar wanneer je zakelijk succesvol wilt zijn op Facebook is het zaak dat je juist hier een jouw Marketing Strategie op toepast.
Facebook, you either hate it or you love it
Facebook is niet meer weg te denken uit ons leven. Ondanks de vele tegenstanders heeft Facebook zich een weg gebaand in de eindeloze levens van gebruikers. Facebook is wellicht het meest laagdrempelige Social Media Platform. Het is gemakkelijk in het gebruik. Jong en oud maakt er gebruik van. Het maakt het delen van een status inclusief foto’s en video’s erg aantrekkelijk.
Facebook kent een aantal varianten:
- Het persoonlijke profiel
- De groepen
- De pagina’s
- Adverteren

Een persoonlijk profiel voor de ‘personal branding’
De eerste heeft als belangrijkste doel het bieden van een online plek om uzelf op een informele manier te profileren. Vergelijkbaar met de persoonlijke branding. U kunt er alles kwijt over uzelf als individu en bepaalt grotendeels zelf wie u toegang geeft tot uw profiel en uw tijdslijn. Er ontstaat zo een beeld van wie u bent, wat uw voorkeuren zijn, welke meningen u vertegenwoordigt en hoe u in het leven staat. En ook wanneer u in eerste instantie niet de intentie hebt Facebook zakelijk in te zetten wordt uw Facebook profiel veelal ook door zakelijke contacten bezocht om te zien of u wel bent wie u zegt te zijn. Het is dus zaak dat u ten alle tijden in lijn met uw visie en missie handelt.
Het delen van een gemeenschappelijke interesse
Naast het persoonlijke profiel zijn er de groepen in Facebook. In de groepen bundelen mensen met een gemeenschappelijke interesse zich. Zij delen er informatie, ervaringen en meningen over een heel specifiek onderwerp. Het idee erachter is dat hierover openlijk gediscussieerd wordt en het op die manier een verrijking vormt voor alle deelnemers. Helaas leidt dit geregeld tot schermutselingen. Toch raden wij zakelijke gebruikers aan om ook deze variant van Facebook serieus te overwegen. Door het wel of niet op een weloverwogen manier aanwezig te zijn binnen bepaalde groepen vestigt u elke keer de aandacht op uw bedrijf, dienst of product. U hebt hierdoor de gelegenheid om op een heel informele manier blijvende contacten met uw klanten op te bouwen. Gewoon thuis vanuit de luie stoel en zonder dat hier kosten aan verbonden zijn. Maar let op… Dit werkt alleen in uw voordeel wanneer u hier bewust mee omgaat.

Aan de slag met Facebook Business Manager
Business Manager is een programma van Facebook dat helpt bij het organiseren en beheren van je bedrijf in Facebook. Het is een mooie tool voor adverteerders. Het helpt hen hun Facebook marketing inspanningen te integreren in hun bedrijf en in hun contacten met externe partners. Dit gratis platform is goed te gebruiken om advertenties uit te voeren en te volgen, activa zoals je pagina’s en advertentieaccounts te beheren, en je kunt ook een bureau of marketingpartner toevoegen om je te helpen je bedrijf te beheren.
Juist wanneer je meerdere advertentieaccounts hebt
Business Manager is een handig hulpmiddel als je meerdere advertentieaccounts hebt, meerdere mensen die je Facebook-aanwezigheid beheren, of als je samenwerkt met een bureau. En omdat alles op één centrale plek staat, kun je snel zien wat er op al je platforms op Facebook gebeurt.
Hoe werkt Facebook Business Manager dan?
Om te beginnen ga je naar business.facebook.com en kom je op een pagina hierover. Als je bent ingelogd, word je automatisch doorgestuurd naar de stappen om Business Manager in te stellen, wat heel snel en eenvoudig is, of je wordt meteen in je Business Manager gezet. Het eerste wat je moet doen is inloggen. Je moet inloggen met jouwpersoonlijke Facebook-account of jouw bedrijfsaccount wanneer je accounts deelt. Houd er rekening mee dat je een Facebook-pagina moet maken voordat je deze toevoegt aan Business Manager. En het account waarmee je inlogt, wordt de primaire gebruiker van Business Manager.

Pagina’s, de meest zakelijke variant van Facebook
Tot slot zijn daar nog de Pagina’s. Pagina’s worden meer en meer vooral voor zakelijke doeleinden gebruikt. Het is het minst interactieve deel van Facebook maar tegelijkertijd kent het de meeste mogelijkheden om u als bedrijf te profileren. En dat niet alleen… er zijn steeds meer applicaties – de zogenaamde Apps – verkrijgbaar voor in een Facebook Pagina. Denk bijvoorbeeld aan een Facebook Shop zodat bezoekers uw pagina niet meer af hoeven maar direct in Facebook kunnen bestellen. technisch kan het allemaal. De vraag is alleen, bent u er ook klaar voor?
Facebook Advertising, een alternatief voor Adwords
Een gevaarlijke uitspraak wellicht maar toch zit er een belangrijke kern van waarheid in. Facebook Advertising werkt grotendeels op dezelfde principes als het veel oudere en bekendere Adwords met het grote verschil dat het eenvoudiger is om u op de juiste doelgroep te richten en de kosten per click (PPC) over het algemeen veel goedkoper zijn. Wanneer u zich bedenkt dat uw doelgroepen zich op Facebook bevinden en zich bovendien reeds per interessegebied hebben gebundeld dan begrijpt u ook dat dat precies de plek is waar u zich met uw Online Marketing activiteiten zou moeten bevinden. Meer hierover vindt u onder andere op onze eigen Facebook Advertising Pagina.
Poscast Tip: Mond tot Mond Marketing
Chantal Bakker is niet alleen Senior Marketeer en eigenaar van GLOBAL LEXIS Customer Centric Marketing, zij is tevens host van de goed beluisterde Miracle Marketing Podcast. Omdat je deze pagina hebt gelezen denken wij dat je de podcast over Mond tot Mond Marketing ook interessant vindt. Juist omdat het dieper ingaat op de fasen van klantbenadering.
Hulp nodig bij jouw Facebook Advertentie?
Wil je een Facebook Advertentie opzetten die ook echt succesvol is en maak je daarbij graag gebruik van de expertise van de specialisten van GLOBAL LEXIS Customer Centric Marketing? Dat kan. Bel ons op 06 29563450 of maak gebruik van onderstaand contactformulier:
Waarschijnlijk vind jij dit ook interessant
Omdat jij deze pagina gelezen hebt denken wij dat jij dit ook interessant vindt:
- Waarom zou jij Facebook gebruiken?
- Wel of geen Facebook Post Boosten?
- De top 3 meest gemaakte fouten bij Facebook Advertising
- Waarom zou jij Facebook voor jouw bedrijf gebruiken?
- De basis over Facebook
- SEO en Social Media
Laat deze kans niet onbenut
De Missing Link
Heb je een goedlopend bedrijf maar blijft groei al een tijdje uit. Dan is dit waarschijnlijk de Missing Link: Customer Centric Marketing. Omdat klanten prima weten waar jouw groeimogelijkheden liggen maar je hen niet eerder bij jouw Marketing Strategie hebt betrokken.