Omdat de klant centraal staat
Branding - Laat zien waar je voor staat
De meest succesvolle bedrijven combineren Online Marketing met ‘klassieke’ Marketing. Ze hebben een duidelijke identiteit en laten zien waar ze voor staan. Hun missie, visie en strategie is herkenbaar en sluit aan bij de behoefte van de klant.
Het vergroten van de naamsbekendheid
Het vergroten van de naamsbekendheid van een bedrijf noemen we branding. Het is één van de lastigste onderdelen van de Marketing Strategie. Het belangrijkste is dat u zich als bedrijf onderscheidt van de concurrent op een manier die voor de klant van waarde is. Eenzelfde product verkocht door meerdere webshops kan zo een heel verschillende waarde krijgen. Maar hoe doen we dat?
Waar draait het om bij branding?
We moeten de klant een beetje helpen. Hem helpen ‘zien’ wie jij als bedrijf bent en waar jij voor staat. Wat jouw onderscheidt van de concurrent. Er wordt wel eens gezegd, een bedrijf moet worden uitgewerkt tot een persoonlijkheid. Een herkenbare identiteit met een duidelijke voorkeurspositie en een flinke dosis autoriteit in de branche. De vier belangrijkste eigenschappen van branding:
- De herkenning: De kracht van de herhaling
- De identiteit: De persoonlijkheid van het bedrijf
- De voorkeur: Klanttevredenheid als belangrijke verkoopstrategie
- De autoriteit: Het hebben van gezag binnen een branche
Consequent en consistent dezelfde zijn
We moeten de klant duidelijk maken wat hij aan jou heeft. Waar hij op kan rekenenen wanneer hij met jou in zee gaat. We geven hem consequent dezelfde boodschap in dezelfde huisstijl. Wat we doen en wat we zeggen zijn geheel consistent. Alles staat met elkaar in één lijn. Wat we zeggen, wat we doen, hoe we het zeggen, waar we het zeggen en hoe we met onze klanten omgaan. Of dat nu om het logo en de huisstijl gaat, face-to-face, via e-mail of op Social Media, het plaatje moet kloppen. Door het bovendien veelvuldig te herhalen neemt de waarde toe.
Niet over één nacht ijs
Branding is een erg belangrijk onderdeel van de Marketing Strategie. Je moet je eens voorstellen dat alles wat je doet in jouw voordeel of in jouw nadeel werkt. Het brengt je dichter bij jouw doel of verder er vandaan. Het bouwt vertrouwen op bij jouw klanten of haalt het vertrouwen onderuit. Elke volgende uiting is een gelegenheid om deze band te versterken of te verzwakken. Het is dus zaak dat je goed nadenkt over wie je wilt zijn? Vergeet daarbij ook niet dat je het jezelf een stuk eenvoudiger maakt wanneer je dichter bij juow eigen persoonlijkheid als mens blijft. Tegelijkertijd zullen jouw medewerkers jouw branding ook uit moeten dragen. En niet geheel onbelangrijk, het moet jouw doelgroep aanspreken wil het effectief zijn.
Branding bij zowel Push als Pull Marketing
Wij van GLOBAL LEXIS | Online Marketing maken een groot onderscheid tussen Push en Pull Marketing. Het opdringen van de boodschap of de meer afwachtende maar alerte houding. Chronologisch zouden we kunnen zeggen dat marketing van voor het internettijdperk vooral Push is en dat Online Marketing vooral Pull is. Branding wordt vaak geassocieerd met Push Marketing. Toch kan ook Pull Marketing niet zonder branding. Zonder enige herkenning, identiteit, voorkeurspositie of autoriteit heeft een bedrijf nauwelijks bestaansrecht. Online of offline.
Laat deze kans niet onbenut
De Missing Link
Heb je een goedlopend bedrijf maar blijft groei al een tijdje uit. Dan is dit waarschijnlijk de Missing Link: Customer Centric Marketing. Omdat klanten prima weten waar jouw groeimogelijkheden liggen maar je hen niet eerder bij jouw Marketing Strategie hebt betrokken.