Evalueren en mogelijke scenario’s identificeren
Om strategisch succesvol te zijn kun je niet alleen naar het heden kijken, de dag tot dag die voor je ligt. Je zult de toekomst in kaart moeten brengen door trends te evalueren en mogelijke scenario’s te identificeren. Je zult ook terug moeten kijken naar het verleden zodat je ervan kunt leren.
Het herkennen van macrotrends en microtrends
Wanneer het op de toekomst aankomt is niemands vooruitziende blik natuurlijk perfect. Het enige wat je kunt doen is gissen. Maar met wat oefening kunnen gissingen veel genuanceerder en beter geïnformeerd worden. Een belangrijk element is het herkennen van zowel macrotrends die een impact zullen hebben op de maatschappij, zoals de opkomst van bestuurdersloze auto’s of 3D-printing, als microtrends die een specifieke impact zullen hebben op uw sector.
Zorg dat je de disruptie voor bent
De meeste mensen nemen niet de moeite om dit soort grootschalige informatie te zoeken. Ze zijn tevreden met gewoon hun werk te doen en zijn verrast als er een verstoring plaatsvindt. Maar wanneer je bovenop de trends blijft zitten, zul je niet verrast worden. Sterker nog, je zult de anderen ver vooruit zijn omdat jij jaren de tijd hebt gehad om strategieën aan te passen zodat je, wanneer de verstoring, de disruptie toeslaat, niet alleen een plan hebt, maar het ook al aan het uitvoeren bent.
Sluit je aan bij hen die jou voorgingen
Om trends effectief te volgen, is het belangrijk om gulzig te lezen, zowel algemene als sectorspecifieke publicaties. Het is ook nuttig om bepalende spelers te identificeren, al dan niet binnen jouw sector, die jij als bijzonder goed geïnformeerd beschouwt. Misschien is het een universiteitsprofessor of iemand die bij een denktank werkt. Of een journalist van een tijdschrift die je op conferenties tegenkomt. Wanneer je ziet dat zij trends op de voet volgen maak er dan een punt van om hen te volgen. Vraag hen wat voor hen interessant, veelbelovend of zorgwekkend is, en leer van hun inzichten.
Zwakke punten of kansen in een vroeg stadium te onderkennen
Het is ook belangrijk om aan scenario-ontwikkeling te doen, een proces dat populair is bij het leger. Dit is het in kaart brengen, letterlijk opschrijven van een verhaal. Van meerdere mogelijke manieren waarop de toekomst zou kunnen verlopen. Elk afzonderlijk scenario zal waarschijnlijk niet precies zo verlopen als jij je dat voorstelt maar stukjes van meerdere scenario’s zouden wel kunnen uitkomen. Door mogelijke zwakke punten of kansen in een vroeg stadium te onderkennen kun je er effectiever op plannen.
Er is vaak meer dan één reden waarom iets gebeurt
Ten slotte, wanneer het gaat om het begrijpen van het verleden, is het niet alleen belangrijk om te weten wat er is gebeurd, maar ook waarom. Als mens zijn we vrij goed in het bedenken van verklaringen maar een veel voorkomend probleem is dat we, nadat we er een hebben gevonden die aannemelijk is, stoppen met zoeken. Toch is er vaak meer dan één reden waarom iets gebeurd is. Het bedrijf kan failliet zijn gegaan omdat de oprichter slechte beslissingen nam. Het is ook mogelijk dat de product-markt fit niet goed was ze te veel vertrouwden op gedrukte reclame terwijl ze meer online hadden moeten doen. We mogen ons niet tevreden stellen met eenvoudige antwoorden als die niet het hele verhaal vertellen. We moeten onszelf trainen om te vragen: “Is er meer waar ik me bewust van moet zijn?” Leren om een holistische kijk op het verleden te hebben kan inzichten opleveren die voor anderen vaak verborgen blijven. Strategisch denken betekent dat we het ons niet kunnen veroorloven om alleen maar in het heden te leven. We moeten een gezonde intuïtie ontwikkelen over de toekomst en een helder inzicht in het verleden.
Boek een strategiesessie
Jouw Marketing goed geregeld voor een vaste prijs per maand
BRONS
In kleine stappen vooruit- Elk kwartaal Marketing Analyse
- Elke maand Website Scan
- Elke maand SEO Scan
- 1 Webpagina met content
- 1 Blogpagina met content
- 2 Social Media Posts
- Opzetten e-mail template
- 1 nieuwsbrief met content
- Gebruik van basis CRM
- Automatisch afspraken plannen
- Contact Manager
- Live chat functie op website
- AVG proof maken marketing
- Koppeling formulieren aan CRM
- Value Proposition
- Branding Scan
- Basis Marketing Strategie
- Keyword onderzoek
- SEO Strategie bepaling
- SEO Webpagina met content
- SEO Blogpagina
- Facebook Advertentie
- LinkedIn Leadgeneration
- Video Promotie
- Marketing Consult
- Helpdesk
ZILVER
Gestage groei modus- Elk kwartaal Marketing Analyse
- Elke maand Website Scan
- Elke maand SEO Scan
- Webpagina's met content
- Blogpagina's met content
- 4 Social Media Posts
- Opzetten e-mail template
- 2 nieuwsbrieven met content
- Gebruik van basis CRM
- Automatisch afspraken plannen
- Contact Manager
- Live chat functie op website
- AVG proof maken marketing
- Koppeling formulieren aan CRM
- Value Proposition
- Branding Scan
- Basis Marketing Strategie
- Keyword onderzoek
- SEO Strategie bepaling
- 2 SEO Webpagina's met content
- 2 SEO Blogpagina's
- 1 Facebook Advertentie
- LinkedIn Leadgeneration
- Video Promotie
- Marketing Consult
- Helpdesk tot 2 uur
GOUD
Marketing centraal- Elk kwartaal Marketing Analyse
- Elke maand Website Scan
- Elke maand SEO Scan
- 1 Webpagina met content
- 1 Blogpagina met content
- 8 Social Media Posts
- Opzetten e-mail template
- 4 nieuwsbrieven met content
- Gebruik van basis CRM
- Automatisch afspraken plannen
- Contact Manager
- Live chat functie op website
- AVG proof maken marketing
- Koppeling formulieren aan CRM
- Value Proposition
- Branding Scan + advies
- Basis Marketing Strategie
- Keyword onderzoek
- SEO Strategie bepaling
- 2 SEO Webpagina's met content
- 2 SEO Blogpagina's
- 1 Facebook Advertentie
- LinkedIn Leadgeneration
- 1 Business Video Productie
- 2 uur Marketing Consult
- Onbeperkt Helpdesk
Referal Programma
Bedrijven die naar ons doorverwijzen kunnen punten verdienen waarmee ze diensten kunnen afnemen. Daarmee willen wij hen bedanken voor de verwijzing en zo ook zelf laten ervaren wat GLOBAL LEXIS Customer Centric Marketing kan betekenen. Wil je meer weten of direct punten verdienen door een verwijzing te doen? Klik dan op deze knop: