Creatief ondernemen kun je leren. Meld je hier aan voor een coachingsgesprek

Creatief ondernemen

Alles begint met een creatief idee

Eén belangrijke eigenschap van ondernemers is creativiteit. Het uitwerken van een nieuwe strategie of het bijwerken van een bestaande strategie is ten dele een ongestructureerd en onbeheerst denkproces. We doen het deels zonder dat we hierbij nadenken. Naar alle waarschijnlijkheid zetten we met ons rationele denken de doelstelling uit (De Why uit Simon Sinek’s boek Start with why) maar dan wordt er al snel een beroep gedaan op het creatieve denken (Hoe gaan we dit doen?). En dat is nu net waar het bij veel ondernemers die bij een marketing bureau binnenstappen hapert. Waarom ze niet zo succesvol zijn als ze zouden willen zijn. Creatief zijn vraagt om een zekere mate van onbekommerdheid. Om een zorgeloos, een vrij denken. Niet gebonden aan regels en kaders.

Creativiteit als voorwaarde voor succes

Alle ondernemersactiviteiten komen voort uit nieuwe ideeën. Alles begint met een idee, zei de psychiater waar ik als student les van had eens. Terwijl ik de menselijke psyche probeerde te doorgronden, noch voordat ik wist dat ondernemer zou worden, werd door haar het zaadje voor het ondernemerschap gepland. Zonder droom komt er niets tot stand. Creativiteit is namelijk een voorwaarde voor succes. Maar wat is dan toch die creativiteit? En hoe kunnen we het hebben ervan stimuleren? Is het iets dat je gewoon wel of niet hebt, zoals vroeger vaak gedacht werd? Of kun je het ook daadwerkelijk ontwikkelen?

Creatief zijn kun je leren

Ieder mens bezit een bepaalde mate van creativiteit. Bovendien zijn deze creatieve eigenschappen positief te beïnvloeden. We kunnen deze eigenschappen verder ontwikkelen waarna we ze in kunnen zetten voor het doel dat we voor ogen hebben: Een succesvolle ondernemer zijn. Dat is een hele geruststelling, niet waar? De gedachte dat we nu eenmaal een bepaalde mate (Lees: een beperkte mate) van creativiteit bezitten is de grootste beperkende factor. Het idee op zich remt de creativiteit per definitie af. Het helpt ons niet om zo over onszelf te denken.

Welke vaardigheden bepalen onze zakelijke creativiteit?

Wanneer we weten welke creatieve eigenschappen ons succes bepalen, weten we ook welke vaardigheden we verder zouden kunnen ontwikkelen om nog creatiever te worden dus nog succesvoller te worden. Ze zijn wellicht niet direct herkenbaar als creatieve vaardigheden maar wanneer we de invloed ervan op ons functioneren wat verder onderzoeken zullen we zien dat ze een belangrijke voorwaarde vormen om zorgeloos en vrij te kunnen denken. Het uitgangspunt van creativiteit.

  1. Het openstaan voor experimenten – Het jezelf durven en willen begeven op nieuwe terreinen. Het Out of the Box durven denken en op een ongewone manier naar zaken te durven kijken.
  2. Een ongehoorde nieuwsgierigheid – Het jezelf verwonderen en met een houding van nieuwsgierigheid over de vele mogelijkheden die je als ondernemer hebt in de wereld begeven. Steeds opnieuw zoekende naar nieuwe kansen en nieuwe mogelijkheden.
  3. Het accepteren en verzoenen van schijnbare tegenstellingen – Het verder durven kijken dan dat wat je voor mogelijk acht. Ook wanneer het de schijn tegen heeft kunnen zien hoe de tegenstellingen elkaar juist aanvullen en tot succes leiden.
  4. Het onafhankelijk kunnen zijn in oordeel, idee en actie – Het je niet laten leiden door sociaal wenselijke richtlijnen maar bij jezelf blijven en je laten leiden door dat wat bij jou past. Dat waar jij in gelooft. Ook als je daarmee niet aan de verwachtingen van anderen voldoet.
  5. Het nemen van verantwoordelijkheden – Het je niet laten verleiden om de verantwoordelijkheid voor je eigen handelen en je eigen emoties en dus voor jouw succes als ondernemer bij een ander neer te leggen maar deze juist helemaal zelf op te eisen.
  6. Doorzettingsvermogen, volharding en koppigheid – Het je niet laten ontmoedigen wanneer de weg ernaartoe zwaarder is dan je had gehoopt. Gewoon doorgaan en volhouden ook wanneer het tegenzit. Net zolang totdat het doel is bereikt. Maar niet als een kip zonder kop.
  7. Flexibel zijn – Wanneer het linksom niet lukt, dan maar rechtsom. Wanneer het niet gaat zoals je had verwacht, dan desnoods op een andere manier. Maar ook, het bijstellen van het doel wanneer dat nodig mocht zijn. Niets is immers statisch. Het is één groot veranderend veld.
  8. Het openstaande voor de inbreng van het onbewuste – Niet alles willen verklaren, beheersen en controleren maar openstaan voor onbewuste verschijnselen die buiten ons bewustzijn plaatsvinden welke wij niet met onze ratio aansturen maar tot ons lijken te komen.
  9. Vrij zijn van de angst om te falen – Niet bang zijn om fouten te maken want wie geen risico durft te nemen zal ook nooit succesvol zijn. Juist het nemen van een risico is de snelste weg tot succes. Het maakt dat we onze bestaande beperkingen overstijgen en groeien als ondernemer.
  10. Het denken in beelden – Het jezelf niet beperken tot het denken op één manier (Lees: rationeel). Juist het denken in beelden of het je laten leiden door gevoelens opent deuren en brengt je op nieuwe ideeën die je anders niet had gehad. Je kunt altijd nog onderzoeken hoe realistisch ze zijn.
  11. Het durven schrappen – Het durven loslaten van datgene dat je niets brengt. Het selectief leren zijn. Omdat niet alles bijdraagt tot succes is het vele malen effectiever om dat wat je niets brengt los te laten in plaats van als ballast bij je te dragen. Of terwijl, durf te kiezen.

Het resultaat: Innovatie

De uitkomst noemen we innovatie. We zijn dan als bedrijf en als ondernemer, of zelfs als product en dienst, geïnnoveerd. Zeg maar, gegroeid. De creativiteit heeft ons iets gebracht wat we voorheen nog niet hadden. Het slaat een brug tussen de missie van vandaag en de missie van morgen. We zouden onze nieuwe visie ervan kunnen distilleren. Totdat we opnieuw innoveren en het hele proces opnieuw doorlopen met opnieuw groei tot gevolg. Ik zeg wel eens gekscherend je hebt ondernemers en echte ondernemers. De eerste groep bestaat uit mensen die hun inkomsten verdienen als zelfstandige zonder daarbij voor een baas te werken. Echte ondernemers daarentegen zijn altijd met innovatie bezig. Ze blijven gemotiveerd om met behulp van hun creativiteit te groeien en nog succesvoller te worden.

Creatief ondernemen kun je leren tijdens coachingsgesprekken

Vind jij het nog best lastig om als ondernemer creatief te zijn en zo het beste uit jezelf en je bedrijf te halen? Zou je graag succesvoller willen zijn maar vraag je je af hoe? Weet je best hoe je nieuwe klanten kunt werven maar vind je het lastig om andere klanten aan te trekken? Klanten die meer aansluiten bij wie jij bent? Heb je twijfels over de dienst of het product dat jij aanbiedt? Tijdens onze coaching sessies gaan we samen opzoek naar jouw beperkingen en zetten deze om in kwaliteiten die voor jou werken. GLOBAL LEXIS | Online Marketing biedt de perfecte combinatie van Coaching en Marketing. Zakelijk coachen waarbij de marketing doelstellingen de belangrijkste leidraad zijn zodat niet alleen jijzelf groeit maar jouw bedrijf ook.

Wil jij groeien als ondernemer en creatiever te werk gaan in jouw bedrijf? Maak dan nu een afspraak