Bedrijven die doorstarten beginnen vandaag
De eerste werkdag in 2016 is alweer voor de helft voorbij. Uit onderzoek blijkt dat doorstartende bedrijven vandaag aanvangen met hun nieuwe strategie. Een strategie die ze in de aanloopperiode zorgvuldig hebben uitgewerkt. We komen hier zo op terug. Er zijn namelijk een aantal interessante trends waarneembaar. Maar eerst even wat anders.
Het is nog niet te laat!
Heb jij doodmoe het oude jaar afgesloten? Heb je de feestdagen gebruikt zoals ze bedoeld zijn en heb je voornamelijk feest gevierd met vrienden en familie? Of juist lekker rustig aan gedaan zonder iets te moeten. Ook daar valt iets voor te zeggen. Maar het is zeker nog niet te laat om een flinke doorstart te maken dit jaar. De nieuwe mogelijkheden volgen elkaar steeds sneller op en de kansen liggen ècht voor het oprapen. Ik zou zeggen, maak daar ook gebruik van.
10 Trends bij doorstartende bedrijven
Tussen al die nieuwe (en oude) mogelijkheden tot het maken van een doorstart met gebruik van de vele beschikbare Marketing Tools, zijn een aantal trends waarneembaar. We noemen de belangrijkste 10:
1. De Mobiele inhaalslag
Kon je voorheen nog goed wegkomen met een geoptimaliseerde desktop website zonder dat deze responsive was, in 2016 is dat echt not done. Zeker wanneer de conversie van jouw marketing campagnes direct online verloopt, kom je er niet meer onder uit. Je zult gegarandeerd een flinke omzet verhoging zien zodra je jouw website geschikt maakt voor gebruik op mobiele apparaten. Liefst ook met veel aandacht voor de gebruiksvriendelijkheid ervan. In de praktijk komt dat bij grotere bedrijven neer op het uitwerken van twee simultaan draaiende websites. Eén voor desktop gebruik en één voor mobiel gebruik. De valkuil is dat je naar je huidige statistieken kijkt en ziet dat je maar weinig mobiele bezoekers hebt. Dat kan kloppen. Google geeft namelijk sinds kort websites die responsive zijn voorrang in de zoekresultaten boven websites die dat niet zijn. Dat betekent dus dat je minder bezoekers hebt dan jouw concurrent die zijn website wel heeft ingericht voor mobiel gebruik. Sterker nog, hun bezoekers bestaan al snel voor 75% uit mobiele bezoekers. Terwijl dat bij jou wellicht slechts 10% is. Het zegt dus niks over de wensen van jouw potentiële klanten maar alles over hoe jouw website is ingericht en de waarde die Google hieraan hecht. Kun je nagaan hoe groot de stijging in omzet hierdoor kan zijn.
2. Online Programma’s en Gratis Webinars
Je kent ze vast wel, de vele gratis webinars die jou in een uurtje gratis tips beloven waar jij gegarandeerd door zult groeien. Vandaag nog. Je schrijft je van te voren in nadat je bent benaderd vanuit een mailinglist en op het afgesproken tijdstip volg jij samen met honderd andere ondernemers een online seminar, ook wel webinar genoemd, vanuit je eigen luie stoel. Daar waar jij maar wilt. In de praktijk komt het er op neer dat dit een omslachtig verkoop verhaal is dat ongeveer zo werkt: Je krijgt eerst een persoonlijk verhaal te horen waarin de spreker vertelt hoe slecht het een jaar geleden nog met hem ging. Dat hij bijna aan de afgrond zat en zelf ook zo’n webinar volgde onder het mom, baat het niet dan schaadt het niet. Je krijgt de exacte bedragen te horen die zij sindsdien hebben verdiend. Zo wordt jouw aandacht getrokken. Dan volgt de eigenlijke lezing waarin je de tips zou moeten krijgen die jou vooraf zijn beloofd en die jou hebben gemotiveerd om deel te nemen. Meestal zijn die tips zo algemeen dus van weinig directe waarde maar de belofte dat ook jij snel veel geld kunt verdienden houdt je bij de les. Tot slot volgt het werkelijke verkooppraatje. Hierin wordt je verleid om deel te nemen aan een uitgebreid Online Programma. Een hele reeks online seminars. De prijs hiervoor is behoorlijk hoog maar jij krijgt vandaag een flinke korting waardoor het lijkt dat het bedrag dat je betaalt een koopje is. Het lijkt gewoon te mooi om waar te zijn. Binnen enkele weken ben jij net zo succesvol als zij. Je proeft hem al. Alles wat te mooi lijkt om waar te zijn is dat meestal ook. De praktijk is dat je vooraf niet weet wat je nu werkelijk krijgt en dat je een hoop geld betaalt voor een grote teleurstelling. Deze trend is over komen waaien uit Amerika maar langzamerhand begint het geloof erin in Nederland af te brokkelen. Wij nuchtere Nederlanders hebben geen zin en tijd om ons zo aan het lijntje te houden. Waarom ik deze trend toch noem is dat juist de doorstarters tot de doelgroep behoren van deze zogenaamde Marketeers. Maar ook omdat elementen ervan wel degelijk werken en tot een verhoging in conversie leiden. Het is zaak dat je vasthoudt aan jouw eigen Marketing Strategie en de elementen uit deze methode hier goed op afstemt.
3. Betaalde Webinars waarin mensen direct krijgen wat ze verlangen
Zie je het verschil? Het een is gratis en is te mooi om waar te zijn. Het ander is niet gratis maar brengt je direct wat jij er van verwacht. Er wordt je geen lekkere worst voor gehouden. De inhoud is erg transparant en je weet direct wat je kunt verwachten en wat je ook daadwerkelijk krijgt. Een bekend platform waarop deze webinars worden aangeboden is Udemy. Als doorstartende ondernemer is dit ene fantastische manier om een passief inkomen te genereren. Je werkt namelijk eenmalig hard aan het opzetten van deze webinars en jouw klanten kunnen zich vervolgens geheel zelfstandig aanmelden en jouw lessen volgen. Je hebt er zelf helemaal geen omkijken meer naar. Bovendien werk je zo aan jouw Online Presence, jouw online reputatie. Je kunt jezelf zo heel eenvoudig neerzetten als dè expert binnen jouw vakgebied. Het enige nadeel is dat je een deel van de inkomen af moet staan aan het platform dat je gebruikt. In ruil daarvoor doen zij de marketing hiervan voor jou. Een Win / Win situatie dus. Bovendien ben je vrij om jouw webinar ook via andere kanalen aan te bieden.
4. Investeren in Usability loont
Usability is het gebruiksvriendelijk inrichten van een website zodat bezoekers het gedrag vertonen dat jij als eigenaar hoopt dat ze zullen vertonen. Usability staat bij ons al 10 jaar erg hoog op de agenda. Het is de rechtstreekse oorzaak van het wel of niet succesvol zijn van een website of een online verkoper. Dat is direct terug te zien in de Bouncerate van de Google Analytics statistieken. Het aantal mensen dat bij het openen van een pagina direct besluit de hele website te verlaten omdat deze niet aan hun verwachtingen voldoet. Kort gezegd komt hier een hoop kennis van de psychologie van de klant bij kijken. Weet jij wie ze zijn en wat ze verwachten? Weet jij ook hoe ze internet gebruiken om deze verwachting te realiseren? Weet jij iets over hun persoonlijke eigenschappen? Zijn ze bijvoorbeeld hoger of lager opgeleid? In welke leeftijdscategorie vallen zij? En in welke fase van het aankoopproces, de salesfunnel, verkeren zij op het moment dat ze jouw website bezoeken? Dit zijn allemaal elementen die bepalen of ze wel of niet op de site blijven en of ze wel of geen klant zullen worden. Het is dus uitermate belangrijk dat je jouw website inricht met de antwoorden op deze vragen in gedachte. Wist je bijvoorbeeld dat de BBC voor iPlayer, hun versie van Uitzending gemist, wel 120 Usability Experts in dienst hebben? En niet zonder resultaat. Doorstarters doen er dus goed aan hun website te laten controleren op UX, de Usability Experience. Wij helpen je hierbij graag.
5. Het vindbaar maken van jouw aanwezigheid in Social Media
Het is misschien niet direct duidelijk wat ik hiermee bedoel. Maar wanneer ik zeg SEO weten tegenwoordig de meeste bedrijven wel wat dat is. Het zorgen voor vindbaarheid in Google door het aanbieden van jouw content, inhoud, op een manier dat Google er een grote waarde aan toekent. Maar wat veel bedrijven nog niet weten is dat je er ook voor kunt zorgen dat je in Social Media goed vindbaar bent. Van Twitter, Facebook, LinkedIn etc. De manieren om jouw aanwezigheid te optimaliseren verschillen per Social Media Platform maar voor elk platform geldt dat je er als doorstartende ondernemer een enorm voordeel uit kunt halen. Juist omdat het nog algemeen is doorgedrongen tot Online Marketeers dat dit ook voor hun bedrijf zeer effectief kan zijn. Want hoe minder gebruikers er zijn van deze Marketing Strategie, hoe makkelijker het is om succesvol te zijn. Dat geldt overigens ook voor de Usability van Mobiele Websites.
Een succesvolle doorstart gewenst in 2016!
Wij van GLOBAL LEXIS | Online Marketing wensen jullie allemaal een succesvolle doorstart in 2016. Stilstand is achteruitgang en optimaliseren van jouw Online Marketing Strategie is groei. Wij zien jullie graag wanneer je eens wilt sparren over jouw doorstartplannen voor 2016. Wij leggen je geheel gratis en vrijblijvend uit wat wij daarin voor jou kunnen betekenen. Bel daarom nu 06 29563450 of stuur een e-mail naar info@global-lexis.com. Een bericht achterlaten via het contactformulier kan natuurlijk ook.
Tot snel in 2016!