1-op-1 Sales Coaching
De Sales Trainingen schieten als paddestoelen uit de grond. Niet alleen de bekendere trainingsbureau’s bieden deze trainingen aan. Steeds meer ZZP-ers verkopen en masse Sales Trainingen in de vorm van een online webinar. Met kreten als, wil jij eindelijk meer klanten? Hoe verkoop je jezelf? De 10 beste sales tips of de meer spirituelere varianten als Mindfulness & Sales. Sales leeft dus. Ook bij het MKB en de kleinere ondernemers. Maar zeker ook bij de Groot Zakelijke klant. Waarom wordt Sales dan toch vaak als lastig ervaren? Waarom zijn we er niet automatisch succesvol in?
De reden waarom verkoopsucces vaak uitblijft
Het antwoord op deze vraag is niet eenvoudig. Er zijn te veel factoren die hierbij een rol spelen. Hoewel we ons uiterste best doen om onszelf, onze dienst of ons product te verkopen, lukt dit helaas vaak niet. Ook niet nadat we onszelf hebben ondergedompeld in alle bekende sales theorieën en ons de verkooptechnieken schijnbaar eigen hebben gemaakt. Schijnbaar, want daar gaat het vaak mis. Je kunt niet doen alsof je iets verkoopt. Je bent een verkoper of je bent het niet. Je verkoopt dus eigenlijk je eigen vaardigheden als verkoper en wanneer je dat goed beheerst dan maakt het niet meer uit wat je moet verkopen.
Tijdens de verkoop neem je altijd jezelf mee
Verkopen is dus een persoonlijke vaardigheid. Het gaat maar voor een heel klein deel over de kwaliteiten en eigenschappen van hetgeen je verkoopt. Als het goed is zijn die door de Marketing afdeling bepaald. Daar zou jij je als verkoper geen zorgen over hoeven te maken. Zij hebben als het goed is de kwaliteiten op de doelgroep en diens werkelijke behoefte afgestemd en hebben hiervoor de juiste communicatiestijl bepaald. Maar dan. Dan volgt daar een lead uit en dan ben jij aan de beurt. Dan mag jij het balletje inkoppen. En daar gaat het vaak mis. Zelfs wanneer de potentiële nieuwe klant eigenlijk al weet dat hij klant wil worden.
Vaardigheden die je niet in een training leert
Wij van GLOBAL LEXIS | Online Marketing kennen het probleem. Wanneer wij de gehele Marketing Strategie van onze klanten tot in de puntjes hebben uitgewerkt, we de website zodanig hebben geoptimaliseerd dat er voldoende leads uitkomen, dan nog is het geen garantie dat er een koop uit voortkomt. Zelfs niet wanneer alle voortekenen gunstig zijn. We hebben dit jarenlang met lede ogen aangezien en zijn daarop in gesprongen door onze klanten 1-op-1 Sales Coaching aan te bieden. Coachingssessies waarin we ingaan op jouw persoonlijke doelstelling. Waarbij we gezamenlijk onderzoeken waar bij jou de kink in de kabel zit. Maar belangrijker nog, waarin we samen stapje voor stapje naar een oplossing toewerken. We werken aan het versterken van vaardigheden die hierbij essentieel zijn.
Sales Vaardigheden die bijdragen tot succes
We onderzoeken bijvoorbeeld de volgende gebieden en werken toe naar het vergroten van de vaardigheden die bijdragen tot succes:
- We onderzoeken allereerst samen wat jouw persoonlijke doelstelling is. Wat jij met deze coaching zou willen bereiken.
- Ook kijken we samen waar het tot op heden mis gaat. Of dat binnen jezelf ligt of juist buiten jezelf.
- We kijken of de Marketing Strategie wel goed is uitgewerkt. Of dat wat jij wilt verkopen wel verkoopbaar is.
- Ook onderzoeken we de beperkende gedachtes die jij zelf hebt wanneer je wordt uitgedaagd tot een Sales Talk
- We stellen samen een verkooppraatje op dat meer aansluit bij jouw natuurlijke communicatiestijl
- Wanneer gewenst oefenen we deze aangescherpte vaardigheden samen met een trainingsacteur
- Etcetera.
Een prettige manier om jouw vaardigheden aan te scherpen
Kort gezegd werken we stapje voor stapje op een informele manier toe naar jouw succes als verkoper. We verslaan de beren op de weg en overbruggen de hindernissen die we tegenkomen. Dat doen we op een vertrouwelijke veilige manier. Want eerlijk is eerlijk, het wordt soms best persoonlijk. De weerstanden die meespelen zijn soms al heel oud. Dat wil overigens niet zeggen dat je verkopen niet kunt leren. Het zijn vaak de kleine eenvoudige tips die een groot verschil kunnen maken. Het doel is dan ook om niet te veel te graven in het verleden maar gezamenlijk te werken naar een oplossing die bij toekomstige Sales gesprekken echt een verschil maakt.