• SOM: Social Marketing

    Dat Online Marketing continue in ontwikkeling is wisten we al. Maar of alle nieuwe kreten ook daadwerkelijk iets toevoegen, is nog maar de vraag. SOM is zo’n nieuw begrip. Nu Social Media snel opkomt hebben marketeers hun nieuwe product de naam SOM gegeven. SOM staat voor Social Marketing.

    Bekende Social Media platformen zijn o.a. Twitter, Facebook, LinkedIn etc. Zij hebben het doel mensen met elkaar in contact te brengen. Doordat leden elkaar zelf informeren over hun wel en wee is het een ongekende bron van informatie. Het vormt hierdoor een groot cultureel naslagwerk waaruit met enig onderzoek veel valt te herleiden over de verschillende doelgroepen en hun gedrag. Marketeers maken hiervan gretig gebruik.

    Vergeet de Social Media Strategie niet!

    Social Marketing onderscheidt zich van Social Media doordat het gebruik maakt van hetzelfde platform maar met een commerciële doelstelling. Social Media wordt zo ingezet als Marketing Strategie. Bedrijven en instellingen begeven zich onder de mensen door zichtbaar te zijn onder hun doelgroep en hen persoonlijker benaderen. Daar waar klanten zich uit zichzelf al begeven.

    ADVIES: De verleiding is groot om zelf aan de slag te gaan met het aanmaken van een corporate profiel. Toch is het zinvol om hier eerst even goed bij stil te staan. Onderzoek naar de behoefte van de doelgroep en de haalbaarheid van de doelstelling maakt de inzet vele malen effectiever. En ook het afstemmen op de algehele (Online) Marketing Strategie draagt bij aan het succes van Social Marketing.

    Social Marketing ook iets voor uw bedrijf? Global Lexis vertelt het u graag