• Structuur

  • SEO Structuur

  • Hoe logisch wilt u het hebben beste Google?

    Google hecht meer waarde aan website die logisch in elkaar zitten dan aan websites die willekeurig in elkaar zijn gezet. Het opzetten van een logische structuur is dan ook van essentieel belang. Maar wat is een logische structuur? Veel bedrijven die zelf hun website inrichten hebben een te eenvoudige menustructuur. Hun menu ziet er ongeveer zo uit:

    Home | Over ons | Producten | Diensten | FAQ | Contact

    Google kan hier niet uit opmaken waar de website over gaat? U moet het zo zien. De woorden die hier worden gebruikt zijn te algemeen. Dat betekent niet alleen dat het nauwelijks semantische betekenis heeft maar ook dat er eindeloos veel concurrerende websites zijn met een vergelijkbare structuur. U zult dus veel harder uw best moeten doen om boven het maaiveld uit te steken en door Google hoog in de zoekresultaten geplaatst te worden. Stel u verkoopt babyproducten… Een veel betere indeling zou dan kunnen zijn:

    Home | Babykamers | Babykleding | Babyproducten | Over de BabyShop | Contact

    Wij van GLOBAL LEXIS | Online Marketing geloven bovendien in een heldere integratie van de Marketing Strategie en de Zoekmachine Optimalisatie in de opbouw van de website. Voorzien van duidelijke categorieën en minstens zo duidelijke subcategorieën. Concreet komt het hier op neer:

    Hoofdcategorie 1

    • Subcategorie 1a
    • Subcategorie 1b
    • Subcategorie 1c

    Hoofdcategorie 2

    • Subcategorie 2a
    • Subcategorie 2b
    • Subcategorie 2c

    Etc.

    Tot zover is het duidelijk maar dan…

    Wanneer we het nog een stapje verder uitwerken komt het er op neer dat de hoofdcategorie een overkoepelende beschrijving is van alle subcategorieën er onder. Zoals je onder de hoofdcategorie Dier, de subcategorie Vee zou kunnen plaatsen en onder Vee als eventuele sub-subcategorie Koe kunt plaatsen. De woorden van eenzelfde diepte in de structuur hebben daarmee een semantische overeenkomst. Het klinkt eenvoudig en toch is het in de praktijk best complex. Dat komt vooral omdat de belangrijkste afweging steeds opnieuw de Marketing Strategie is.

    Het echte werk, het maken van strategische beslissingen

    Bij de keuzes die we maken stellen we onszelf steeds opnieuw een aantal belangrijke vragen. Kunnen we deze bevestigend beantwoorden dan weten we dat we goed bezig zijn. Is dit niet het geval dan is het zaak dat we op zoek gaan naar een omschrijving die wel past binnen de strategische keuzes die we gemaakt hebben.

    • Past het bij wie we zijn als bedrijf? Bij de corporate identity?
    • Brengt het de doelstelling van de website dichterbij? Focussen is hierbij het toverwoord.
    • Sluit het aan bij de verwachtingen van de doelgroep? Dit hangt onder andere af van de fase in de sales funnel waarin de bezoeker zich bevindt. Is hij oriënterend bezig of weet hij precies wat hij zoekt?
    • Heeft het woord een betekenis die verraadt waar deze website over gaat? Versterkt het de semantische waarde? (Zie boven)
    • Overstijgt deze betekenis het algemene zodat het niet voorkomt op elke website? (Denk aan bijvoorbeeld het woord Producten. Dit kun je beter vervangen door het woord Babyproducten wanneer je een babywebshop hebt)
    • Zijn alle andere woorden onder dezelfde hoofdcategorie grammaticaal en semantiek gelijksoortig? Bestaat de optelsom enkel uit zelfstandig naamwoorden bijvoorbeeld?
    • Is er keywordonderzoek gedaan naar de gebruikte woorden? Heb je voornamelijk woorden die veel gezocht worden en (relatief) weinig worden aangeboden?

    Help de bezoeker navigeren

    Tegelijkertijd is het zaak dat we de bezoekers en de zoekmachines helpen navigeren. Hiertoe verwerken we een navigatieplan in de op te zetten structuur. We kunnen het de bezoekers al in de opzet van de website gemakkelijker maken om te vinden wat ze zoeken. We helpen hen met navigeren door te voldoen aan verwachtingen die zij van ons als webbouwer hebben. Zo verwachten zij dat subcategie 1b onder 1a staat en niet onder 2a. Tevens kunnen we hen verleiden te doen wat in het voordeel van de eigenaar van de website is (de conversie / de doelstelling) ook wanneer zij zelf niet zoeken. Te denken valt hierbij aan het helpen zakken in de salesfunnel zodat het punt waarop de bezoeker daadwerkelijk besluit tot koop over te gaan toeneemt. Maar ook wanneer de bezoeker neigt af te haken kunnen we de bezoeker helpen door hem een alternatief aan te bieden. Hiermee verleiden we de bezoeker om de website niet te verlaten maar verder te zoeken en ontstaat er opnieuw een toenemende kans op een koop.

    Zorg dat ook zoekmachines begrijpen waar de website over gaat

    Hetzelfde geldt min of meer voor zoekmachines. Door het aanleggen van zinvolle interne links die verwijzen van het ene naar het andere keyword helpen we de zoekmachines begrijpen wat we aanbieden en wat het betekent. Wat de relaties tussen de verschillende woorden en categorieën zijn. Zo weet Google dat het woord Golf en Band op één pagina betekent dat we het niet over de balsport hebben maar over het autotype van het merk Volkswagen. Het is natuurlijk maar één van de vele facetten van SEO (Organische Zoekmachine Optimalisatie) maar wel een facet waar meer en meer waarde aan wordt gehecht door de grote zoekmachines. Niet gek wanneer we bedenken dat Content Marketing met de toename van het aantal websites een steeds grotere rol speelt.

    Hoe zit het met uw website? Is die al geschikt voor 2015?

    Er is het afgelopen jaar een hoop veranderd. Websites die in 2013 nog goed gevonden werden, doen het in 2014 ineens een stuk minder goed of komen in zijn geheel niet meer voor in de zoekresultaten. De algoritmen op basis waarvan Google bepaalt of u in de zoekresultaten komt of niet zijn flink aangepast. Ook het aantal geoptimaliseerde en dus concurrerende websites neemt zienderogen toe. Het is daarom van belang dat u mee gaat met de tijd.  Want laten we eerlijk zijn een website die niet goed vindbaar is wordt over het algemeen alleen bezocht door bestaande klanten, vrienden en bekenden die bereid zijn handmatig uw domeinnaam in te typen in de browser. Daar haalt u geen nieuwe klanten uit. Zij zijn het al of worden het naar verwachting nooit. Een gemiste kans dus. Om potentiële klanten op uw website te krijgen zult u meer uit de kast moeten halen. Laat uw website daarom geheel vrijblijvend beoordelen door een SEO Specialistvan het eerste uur. Binnen enkele minuten vertellen wij u hoe uw website ervoor staat en welke verbeteringen u aan zou moeten brengen om ook in 2016 goed vindbaar te zijn.

    Wil u weten of uw website een goede structuur bezit? Vraag het ons gerust