• Meer klanten met SEO Voice Search? 

    SEO Voice Search - Search by Voice

     

    Ik schreef het vorige week al Google Voice Search, ook wel Search by Voice genoemd, gaat een steeds grotere rol innemen bij zoekmachines als Google. 50% van de jongeren en 41% van de volwassenen gebruikt het al. En het aantal gebruikers groeit nog steeds. Terwijl de Nederlandse versie al sinds 2010 in gebruik is.

    Waarom Voice Search gebruiken?

    Je zult je misschien afvragen wat het voordeel is van Google Search. Het antwoord is simpel:

    • Het is sneller
    • Je kunt het hands-free gebruiken
    • Je kunt er gemakkelijker bij multi-tasken
    • En… het is ook best cool 😉

    Was Voice Search aanvankelijk alleen beschikbaar voor mobiele apparaten. Momenteel neemt juist het thuisgebruik flink toe. Dat is ondermeer te danken aan Amazon’s Alexa, de dienst achter Amazon’s Echo en Google’s Home. Jouw persoonlijke assistent die je dag in dag uit helpt. Of je nu wilt weten wat het weer wordt, een bepaald recept zoekt of juist een lekker nummer wilt luisteren. Je zoekt het snel en volledig hands-free. Het is bovendien geschikt voor de gehele familie. Van jong tot oud.

    Search by Voice nu ook in Desktop versie

    De stap van mobiel naar Echo of Home naar Desktop kon natuurlijk niet uitblijven. Waarom zou je een nieuw apparaat kopen wanneer het ook op jouw eigen desktop kan. Dat maakt het voor bedrijven ook meteen een heel stuk interessanter om te investeren in Google Voice want eerlijk is eerlijk, de doelgroep is zo in één klap vele malen groter. Nagenoeg iedereen heeft wel een laptop maar slechts een enkeling heeft een Echo of een Home. Sterker nog, de meeste mensen kennen het niet eens.

    Eén op de 5 zoekvragen is Voice Search

    Ik zal je een hele hoop statistieken besparen maar één belangrijk feit mag je niet missen. Eén op de 5 zoekopdrachten op een Android telefoon is een zoekopdracht op basis van Voice Search. Wanneer je hier even bij stil staat weet je ook dat dat er een hele hoop zijn en dat je dus een hele hoop nieuwe potentiële klanten mist wanneer je zelf niet mobiel vindbaar bent op deze manier. Dat moet je niet willen. Zeker wanneer je weet dat het relatief makkelijk te realiseren is. Juist omdat de meeste bedrijven hier nog niet klaar voor zijn. The law of being first, is hier dus vooralsnog van toepassing. Zorg er dus voor dat jij met jouw website bij deze Early Adoptors behoort.

    Aan de slag met Google Voice Search Optimalisatie

    SEO Voice Search

     

    Vind je Zoekmachine Optimalisatie (SEO) al lastig en heb je de neiging om nu af te haken juist nu ik je ga uitleggen hoe Voice Search werkt? Niet doen! Voice Search is wellicht nog makkelijker juist omdat er nog relatief weinig concurrentie is.

    Voice Search gaat over het natuurlijke taalgebruik van mensen

    Wanneer we iets typen gebruiken we doorgaans een net iets ander taalgebruik dan wanneer we iets zeggen. Het is het verschil tussen schrijftaal en spreektaal. Dat geldt ook wanneer we ergens naar zoeken in Google. Daarnaast is het zo dat iets wat niet op de site staat niet gevonden wordt. Wanneer je hem dus enkel inricht voor schrijftaal en de specifieke woorden of gezegdes van spreektaal overslaat wordt je hierop dus niet of minder makkelijk gevonden. Het begint er dan ook mee dat jij je goed inleeft in jouw klant en diens taalgebruik. Misschien valt je iets op in hun taalgebruik en maken ze ook een onderscheid wanneer ze jou in de winkel iets vragen en wanneer ze je per mail iets vragen.

    Bijvoorbeeld: Wanneer ik wil weten wat het weer is in Nijmegen vandaag zal ik iets intypen als ‘Weeronline Nijmegen’. Maar wanneer ik Voice Search gebruik zeg ik iets als ‘Wat is het weer vandaag in Nijmegen?’. Je zult begrijpen dat de zoekresultaten verschillend zijn. In het tweede geval zal Google wellicht niet met de resultaten van Weeronline komen.

    Spring in op de specifieke vragen die klanten face-to-face stellen

    Zoekopdrachten in Voice Search zijn over het algemeen wat specifieker dan in de Google Searchbar. Mensen voelen blijkbaar haarfijn aan welke informatie Google gebruikt om met de juiste zoekresultaten te komen. Ze stellen daarom van nature meer specifieke vragen op in wat meer op spreektaal dan schrijftaal lijkt. Zoals je dat ook aan bijvoorbeeld je partner zou vragen. Ze weten dat ze een specifieker antwoord krijgen wanneer de vraag dat ook is. Dat scheelt een keer extra zoeken. Maar dat betekent dus ook dat jij daar rekening mee moet houden wanneer je door hen gevonden wilt worden.

    Terug naar Long Tail Keywords

    Eén manier om jouw website vindbaar te maken voor dergelijke vragen is bijvoorbeeld een geoptimaliseerde (Voor SEO!) Frequently Asked Questions (FAQ) pagina. Hierin kun je letterlijk de vragen plaatsen waarvan je verwacht dat zij deze stellen. Overigens is het voor de conversie goed wanneer je deze ook op een andere manier binnen de website optimaliseert. Maar daar gaat dit artikel nu niet over. Behalve FAQ zou je ook kunnen kiezen voor het gebruik van een Blog in – min of meer – spreektaal. Een blog mag best wat informeler zijn dan een statische pagina op een website en zo kom je tegelijkertijd de Voice Search zoekers tegemoet. Het is dan wel zaak dat je jezelf hierin presenteert als een autoriteit (SEO advies voor 2016 dat nog steeds heel actueel is) en voornamelijk long tail keywords toepast.

    Voice Search is vaak hetzelfde als Local Search

    Veel mensen die gebruik maken van Voice Search zijn op zoek naar iets of iemand op een bepaalde lokatie. Dat betekent dat je beter vindbaar bent wanneer je deze lokatie ook vermeld. Maar dat niet alleen, er zijn diverse manieren om te zorgen voor betere lokale vindbaarheid. Zo helpt het enorm wanneer je een Gmail account koppelt aan jouw website en de contactgegevens van dit account zo volledig mogelijk invult. Ook het plaatsen van een verwijzing in Google Maps maakt dat je beter vindbaar wordt in Voice Search. Bovendien kunnen mensen direct om de route ernaartoe vragen zodat ze deze niet zelf in hoeven te typen. Hiermee kun je echt een verschil maken met de concurrent. Een klant kiest namelijk ook voor een stukje gebruiksgemak.

    Voice Search gaat drie keer zo vaak over Local Search dan gewone Search

    Als pizzeria zou het dus verstandig kunnen zijn om te optimaliseren op bijvoorbeeld ‘Beste pizza’s in Nijmegen’. Voeg hier tevens de openingstijden van jouw restaurant aan toe zodat de klant niet alleen de route heeft maar ook weet of je open bent. Dat zal hem wederom een zetje in de rug geven om jou te bezoeken. Maar het belangrijkste is en blijft, verdiep je in de behoefte van de klant op het moment dat hij naar jou zoekt. Staat hij midden in het centrum? Zoekt hij rond etenstijd of wil hij juist ruim van te voren reserveren? Geef hem in ieder geval wat hij zoekt. En doe dat met de gewone SEO regels in gedachte.

    Timing is everything

    Er is nog iets apparts aan Voice Search. Google noemt het Micro Moments. Momenten waarop gebruikers van Voice Search onmiddellijk relevante, kant-en-klare informatie nodig hebben. Ze kunnen niet lang wachten. Het maakt ook dat ze geneigd zijn te kiezen voor het eerste het beste zoekresultaat. Het best geoptimaliseerde resultaat. Ze zullen minder snel diverse resultaten handmatig met elkaar vergelijken maar laten de beoordeling ervan meer dan ooit aan Google over.

    91% van de mensen zoekt middenin een bezigheid iets op op de telefoon

    Het komt er dus op neer dat je er als bedrijf het beste voor kunt zorgen dat de website zowel geschikt is voor Mobile Search en Voice Search. Met de combinatie van beiden maak je pas echt het verschil. Bovendien is het zo dat wanneer iemand zoekt op een Mobile Device (Een tablet of telefoon) Google de resultaten die zijn geoptimaliseerd voor dat specifieke apparaat voorrang geeft boven de resultaten die hiervoor niet speciaal zijn ingericht. En aangezien er steeds meer gebruik gemaakt wordt van deze smartphones en tablets is het dus zaak dat je hier sowieso klaar voor bent. Of terwijl, op een desktop krijg je de beste desktop resultaten te zien, op een smartphone de beste smartphone resultaten. Optimaliseer deze bovendien aan voor Voice Search en je verslaat op dit moment gegarandeerd jouw concurrent. The Law of being First, weet je nog?

    Micro Moments maken het grote verschil

    Als Marketeer vind ik dit erg leuk. Het komt er namelijk nog meer op aan dat jij jouw doelgroep goed kent. Want alleen dan kun je het beste inspelen op diens behoefte. Klassieke Marketing noem ik dat voor het gemak even. Zo oud als de weg naar Rome. In het geval van Voice Search betekent dit dat je:

    • Moet anticiperen op het moment waarop het het meest waarschijnlijk is dat jouw potentiële klant jouw diensten of producten het hardst nodig heeft
    • Moet anticiperen op het soort informatie dat ze op dat moment nodig hebben om een beslissing te kunnen nemen (Vandaar dat we een restaurant adviseren de openingstijden te vermelden)
    • De gebruikers moet helpen door hele concrete praktische informatie te verschaffen op basis waarvan zij hun beslissing maken. Heb je ook Vegetarische gerechten op de kaart staan, vermeld dit dan. Wanneer de concurrent dit vergeet zullen ze eerder voor jou kiezen wanneer ze hier naar opzoek zijn. Zelfs wanneer hij het ook aanbied. De klant wil namelijk beslissen op basis van hap snap informatie. Hij wil niet hoeven twijfelen maar beslist in het moment.

    Tot slot…

    Tot slot nog een paar praktische zaken. Wil een mobiele site goed vindbaar zijn dan is het van belang dat ook de gebruiksvriendelijkheid, de Usability, hierop aangepast is. Bovendien telt voor Google Mobile Search de snelheid waarmee een mobiele site laadt mee in de bepaling van de zoekresultaten. Laat niet alleen merken dat je weet wat bezoekers vragen, welke vragen ze zelf stellen, geef ook de antwoorden op deze vragen. Al met al zaken die de kans vergroten dat voor jou gekozen wordt en niet voor jouw concurrent.

    Denk je dat Voice Search ook voor jouw klanten van belang kan zijn en wil je eens van gedachte wisselen hierover met een Marketeer met kennis van zaken? Wij nodigen je van harte uit om contact met ons op te nemen. Juist omdat dit vrij nieuwe toepassingen zijn voor bedrijfswebsites maken wij graag wat tijd voor je vrij en leggen je graag uit wat dit voor jouw bedrijf kan betekenen.

    Neem gerust contact met ons op wanneer je meer wilt weten