• Doelgroep

  • Belangrijkste regel in Marketing: Ken je doelgroep!

    “Without Visitors to there can’t be conversions. Without conversions though you don’t get a salary. Focus. Analyze outcomes”.

    —Avinash Kaushik

    We hebben het allemaal op school geleerd. Weten voor wie je schrijft is belangrijk. En toch vergeten we hoe belangrijk het is om onze doelgroep te kennen zodra we een eigen bedrijf starten. We zijn druk bezig met het ontwikkelen van een mooi product of een geweldige dienst en vergeten dat we eerst moeten weten tot wie we ons richten. Wie onze klant is?

    • Waar dromen zij van?
    • Wat hebben ze nodig om succesvol te zijn?
    • Waar zijn zij bezorgd over?
    • Wat zoeken ze op in Google?
    • Wie zien zij als hun voorbeeld?
    • En aan wie hebben ze een hekel?

    Weten wie zij zijn is het halve werk

    De investering in Online Marketing, adverteren, reclame etc. is compleet zinloos wanneer we niet weten wie de doelgroep werkelijk is. Het is als schieten in het wilde weg, terwijl we beter doelgroepgericht te werk kunnen gaan. Op de manier die bij de doelgroep past, met de middelen waar zij gevoelig voor zijn en op de lokatie waar zij zich bevinden. Dat kan zijn in Google maar het kan ook zijn dat zij zich met hun hulpvraag meer op Facebook of Twitter bevinden. En wat zoeken zij dan? Wat weet je over hun achtergrond? Opleiding, leeftijd, woonplaats, gezinssituatie etc. etc.

    1. Wat is het resultaat dat zij uit hun zoektocht willen halen? Een voorbeeld dat ik veel aanhaal is: Iemand die in Google zoekt naar een Freelance Tekstschrijver zoekt in werkelijkheid vaak naar hulp bij de verkoop van zijn product of dienst. Hij zoekt een marketeer.
    2. Welke stappen helpen de doelgroep bij het behalen van hun doelstelling? Wat zouden ze moeten doen om succesvol te zijn?

    Antwoorden op deze vragen maken het gemakkelijker om als ondernemer de juiste keuzes te maken in de communicatie met de potentiële klant.

    Tegen welke hindernissen lopen zij aan? 

    Hoe komt het dat zij nog niet zijn voorzien in hun behoefte? Welke hindernissen hebben zij hierbij ondervonden? Twijfelen zij over de te maken keus? En waarom? Het is belangrijk dat u als ondernemer de hindernissen van uw klant kent zodat u weet hoe u hen het beste kunt helpen. Waarmee u hen overtuigt om klant te worden. En aan welke voorwaarden uw product of dienst moet voldoen om wel te overtuigen daar waar dat de concurrent niet lukte. De UPS, de unieke verkoopargumenten, moeten dus overeenkomen met de werkelijke behoefte van de doelgroep.

    GLOBAL LEXIS | Online Marketing onderzoekt met u mee

    GLOBAL LEXIS | Online Marketing heeft in de loop der jaren erg veel ervaring op gedaan met het onderzoeken van de doelgroep van de diverse klanten. Elke keer weer is het een onderwerp dat aandacht vraagt voordat we aan de slag gaan met de uitvoering. Want hoe specifieker de doelgroep hoe groter het resultaat van al uw marketing investeringen. Targeted Audience Marketing is niet voor niets een succesvolle strategie gebleken bij grote spelers als Google, Apple en Facebook. Het is een onderdeel van Online Marketing dat ook bij de Klassieke Marketing al de meeste aandacht vroeg.

    De meerwaarde van een Online Marketing Consultant

    Een veel gehoorde reactie wanneer wij over de doelgroep beginnen is, ik weet wie mijn doelgroep is. Natuurlijk heeft u wel een beeld. Maar kent u hen ook echt? Roepen dat u het al weet maakt u niet meer maar juist minder allert. Het is juist de ontvangende open houding die maakt dat u meer zicht krijgt op uw doelgroep. GLOBAL LEXIS | Online Marketing helpt u daarbij graag.

    • 20 jaar kennis van Klassieke Marketing
    • 10 jaar kennis van Online Marketing
    • 20 jaar ervaring met Marketing & Reclame

    Bekijk nu de vragen nog eens…

    Wij hopen u aan het denken te hebben gezet. Wij hopen dat u al lezend net iets langer hebt nagedacht over wie uw doelgroep nu werkelijk is. En wanneer u tot de conclusie komt dat u meerdere doelgroepen tegelijkertijd hebt is dat alleen maar mooi. We hopen ook dat u bent gaan inzien dat u het nog lang niet allemaal weet wie zij zijn. Dat u hier best wat meer aandacht aan mag besteden. Lees daarom de vragen uit de eerste alinea nog eens en probeer ze zo uitgebreid mogelijk te beantwoorden?

    Hebt u daarna nog vragen over Online Marketing en Doelgroep bepaling? Stel ze ons gerust