• Blue Ocean Strategie

  • Profiteer ook van de Blue Ocean Strategie

    Vist u in dezelfde vijver met klanten als de concurrent?

    Bent u nog steeds druk met het opboksen tegen uw concurrent? Het lastigste onderdeel van het uitzetten van een effectieve Marketing Strategie is vaak het bepalen van het onderscheid van de concurrent – De USPs. Wat doet u anders dan de concurrent zodat de waarde toeneemt of waarom is uw product waardevoller voor de klant dan een vergelijkbaar product van de concurrent? Geen eenvoudige vragen. We neigen dezelfde eigenschappen op te noemen als de concurrent. Zoals de beste, de goedkoopste, de eerste. Als het al zo is dan is het heel lastig om de klant hiervan te overtuigen. Zeker wanneer de concurrent exact hetzelfde roept. We moeten dus een alternatief onderscheid bedenken om succesvol te zijn.

    Blue Ocean, het vissen in een andere vijver

    Blue Ocean Strategy - A Unique Marketing Strategy - GLOBAL LEXIS | Online Marketing

    In het boek Blue Ocean Strategy leggen de schrijvers W. Chan Kim en Renée Mauborgne het belang uit van een Blue Ocean. Het creëren van een nieuwe markt voor hetzelfde of een vergelijkbaar product dan dat van de concurrent. Globaal gesteld kunnen we stellen dat we met zijn allen in dezelfde vijver vissen. Er is één markt (de rode oceaan) en we proberen daar allemaal een aandeel aan klanten uit te halen. Vaak geen eenvoudige opdracht. Door het creëren van een nieuwe vijver (de blauwe oceaan), een nieuwe markt, komt er een groot potentieel aan nieuwe klanten vrij die bovendien veel makkelijker te overtuigen zijn om klant te worden.

    Maar hoe doen we dat nou?

    We doen dat door de potentiële klant goed te leren kennen. Soms beter dan hij zichzelf kent. Door in te zoomen op zijn behoeften. Zijn werkelijk behoeften. Veel klanten hebben maar beperkt zicht op hun behoeften. Ze denken dat ze A willen terwijl B de werkelijke invulling van hun behoefte vertegenwoordigt. Vervolgens is het zaak dat wij onze dienst of product zo aanbieden dat het lijkt alsof het als enige deze behoeften invult. De rode oceaan wordt zo vervangen door een blauwe oceaan. De omzet stijgt en het gemak waarmee een verkoopdeal wordt gesloten ook. Zo kan het bijvoorbeeld effectiever zijn om gelijktijdig met één product in twee verschillende behoeften te voorzien. Denk aan bijvoorbeeld de Wii van Nintendo. De spelcomputer die ook als een thuissportschool kan dienen.

    Wat zit er voor u in?

    De vraag wat het voor u oplevert om op zoek te gaan naar de Blue Ocean Strategy is niet eenvoudig te beantwoorden. Het is inherent aan het concept van de Blue Ocean. Het gaat om het aanboren van een UNIEKE markt speciaal voor uw product of dienst. Maar dat het u veel voordeel oplevert is zeker. Het boek is te bestellen via deze link: Blue Ocean Strategy bestellenHet is geen eenvoudig boek. Zeker wanneer u beperkte kennis van Marketing hebt. Een goede reden om een adviesgesprek met GLOBAL LEXIS | Online Marketing aan te vragen.

    Bent u geraakt door het concept van The Blue Ocean Strategy? Vraag ernaar bij GLOBAL LEXIS | Online Marketing