• Laat jouw netwerk via SEO voor jou werken

  • Netwerken is strategie nummer 2

    De cijfers liegen er niet om. Na de nummer 1 strategie genaamd Zoekmachine Optimalisatie (SEO) staat Netwerken nog steeds op een goede tweede plaats als meest succesvolle Marketing Strategie. Door in contact te treden met andere mensen, zowel ondernemers als particulieren, neemt de kans aanzienlijk toe dat je via via aan nieuwe klanten komt. Mensen met een relatief hoog succesgehalte. Zij zijn immers naar jou doorverwezen door mensen die ze vertrouwen. Of ze hebben jou ontmoet op een plek waar een groot ‘ons-gevoel’ heerst. Het is daarom makkelijk om hen van geïnteresseerden tot klanten te maken.

    De succesvolle combinatie strategie

    Wat nu als je Zoekmachine Optimalisatie (SEO) en Netwerken zou combineren? Wanneer je bij het optimaliseren voor zoekmachines je netwerk zou gebruiken? Het idee is simpel. Door de mensen in jouw netwerk vindbaar te maken via jouw Online Marketing uitingen zullen zij gevonden worden op jouw site, jouw Social Media platform etc. Iemand die dus zoekt naar iemand uit jouw netwerk komt zo automatisch op jouw website terecht bij wat jij over hen te vertellen hebt. Te denken valt onder andere aan de medewerkers, het personeel, van jouw bedrijf. Maar ook aan jouw referenties, jouw klanten, jouw leveranciers en ga zo maar door.

    Gebruik het netwerk van jouw medewerkers

    We nemen er even een voorbeeld uit. De medewerkers van jouw bedrijf. Wanneer je de informatie over hen op jouw website goed optimaliseert voor organische vindbaarheid (SEO) – de vindbaarheid in het grote linker vlak in de zoekresultaten van Google – zul je zien dat je mensen naar jouw site trekt die meer over hen willen weten. We doen het tegenwoordig allemaal. We Googlen onze vrienden, onze familie, collega’s, clubgenoten en zo voorts. Het taboe daarop is allang verleden tijd. Voor jou als bedrijf geldt dat je het liefst meer relevante bezoekers op jouw website ziet verschijnen.

    Maak van hun netwerk jouw klanten

    Wanneer we ons bedenken dat tegenwoordig nagenoeg iedereen online is en er ook enorm veel op namen van personen wordt gezocht, dan begrijp je hoe interessant het kan zijn om via het zoeken naar de naam van jouw personeel bezoekers naar de website te trekken. Te meer omdat zij al bekend zijn met ten minste één medewerker binnen jouw bedrijf waardoor de gunfactor en het vertrouwen in jou als bedrijf toeneemt. Je zou ook kunnen zeggen, ze zitten dieper in de salesfunnel en het is gemakkelijker om van deze bezoekers klanten te maken.

    Een koud kunstje voor wie hem kent

    Ja, maar hoe doe je dat nu? Voor de doorgewinterde SEO Specialist is het een koud kunstje om deze combinatie strategie toe te passen. Toch blijkt het in de praktijk niet eenvoudig om het zelf te doen. Wie goed heeft gelezen, heeft waarschijnlijk al begrepen hoe je dit kunt toepassen. Maar waar het helaas vaak mis gaat is dat het ontbreekt aan de standaard randvoorwaarden voor SEO. De site als totaal is niet of nagenoeg niet geschikt voor SEO. Meestal is dat eenvoudig op te lossen. Juist omdat deze vorm van optimalisatie heel specifiek is en eigenlijk maar weinig detaillistische optimalisatie vereist.

    Nagenoeg geen concurrentie

    Daar komt bij dat het optimaliseren op persoonsnaam over het algemeen erg eenvoudig is omdat er nagenoeg geen concurrentie voor is. Je moet je voorstellen dat SEO veel eenvoudiger is wanneer je niet op hoeft te boksen tegen mensen die het beter hebben gedaan dan jij. Want eerlijk is eerlijk, SEO valt en staat bij het verslaan van de concurrent. Niet in ‘real life’ maar wel in de zoekresultaten van Google. Maar hoeveel mensen hebben exact dezelfde naam.

    Een leuke anekdote tot slot

    Chantal Bakker - 29 april 1970, Nijmegen

    Chantal Bakker – Nijmegen

    Ok, ok… een leuke anekdote. Mijn naam is Chantal Bakker. Ik ben geboren in 1970. Mijn ouders hebben vreselijk hun best gedaan om mij een voor die tijd unieke naam te geven. Ze kozen ervoor om mij en mijn zus een Franse voornaam te geven. Zo kwamen zij uit op de naam Chantal die tot op dat moment in Nederland nog nagenoeg onbekend was. Tot Johan Cruijff, de bekende voetballer ja, zijn dochter een jaar later ook Chantal noemde. je voelt hem al aankomen. Dat is de reden waarom de naam Chantal vandaag de dag een hele gewone naam is. Omdat de achternaam Bakker dat ook is, zijn er heel veel voor mij jonge meiden die Chantal Bakker heten. Ik heb ze wel eens geprobeerd te tellen en kom op ten minsten 15 mensen uit. Dat betekent concreet dus dat ik bij wijze van uitzondering een naam heb waarvoor SEO niet per definitie eenvoudig is.

    Meer weten over deze succesvolle combinatie strategie? Ik vertel het je graag

    P.S.: Natuurlijk speelt Social Media ook een belangrijke rol bij het effectief netwerken